Technologia informatyczna rozwija się z dnia na dzień, a co za tym idzie, rozwijają się także branże, które z IT korzystają. Oznacza to więc rozwój w całej branży przewozowej.
Transport, spedycja i logistyka, czyli tak zwana branża TSL, to jedne z najważniejszych gałęzi gospodarki. Zyskują one na wartości także dzięki ciągłemu rozwojowi i cyfryzacji. Jak konkretnie rozwój technologii sprzyja rozwojowi TSL?
Zacznijmy od jasnego określenia oraz skonkretyzowania tego, czym tak naprawdę zajmuje się spedytor i jaki obszar obejmuje spedycja. Spedytor przede wszystkim gwarantuje przeprowadzenie przewozu ładunków w sposób terminowy i bezpieczny. Do jego głównych zadań należy zaplanowanie całej trasy, jaką pokonuje transport zarówno towarów, jak i przewozu osób. Wybiera on konkretnych przewoźników, przygotowuje szczegółową dokumentację transportową, zawiera wszystkie umowy przewozowe i zajmuje się obsługą ubezpieczeniową przesyłek.
Usługi spedycyjne mogą być świadczone przez osoby fizyczne i prawne, które mają odpowiednią wiedzę w zakresie organizacji przewozu ładunków oraz wszelkich kwestii okołospedytorskich. Spedytor to najczęściej pośrednik, dzięki któremu zorganizujesz każdy transport – zarówno lądowy, jak i lotniczy czy morski. Zawód spedytora często jest mylony z zawodem logistyka, jednak mimo pokrewieństwa i wielu podobieństw, są to dwie różne gałęzie branży transportowej.
Jeśli chcesz poszerzyć swoją wiedzę na temat spedycji lub zająć się nią zawodowo, to koniecznie odwiedź stronę https://edu.trans.eu/, która oferuje kursy wiedzy oraz ciekawe artykuły, z których dowiesz się na przykład czym dokładnie są elementy wykorzystywane w branży takie jak kontener, naczepa, czy pojazd przegubowy.
Branża transportowa w ostatnich latach może szczycić się szybkim rozwojem. Dzięki technologiom informatycznym wiele obszarów zostaje poddanych usprawnieniu, nowe innowacje, takie jak wprowadzenie i rozpowszechnienie 5G, umożliwiły cyfryzacje sektora transportowego. Największe usprawnienia, które możemy zauważyć już dziś, to przede wszystkim ułatwienie i przyspieszenie procesu obsługi klienta. Jednym z pierwszych rozwiązań w tym zakresie były internetowe giełdy transportowe, które pozwoliły klientom i firmom spedycyjnym na szybkie znalezienie przewoźnika, a przewoźnikom na zredukowanie przejazdów realizowanych bez ładunku. Dzięki temu znacznie przyspieszony został proces zawierania transakcji.
Jeszcze nowszym rozwiązaniem usprawniającym działanie TSL są różnego rodzaju platformy internetowe. Umożliwiają one naprawdę szybkie rezerwacje online, a zlecenie krajowej lub międzynarodowej wysyłki całopojazdowej, nie wymaga kontaktu telefonicznego ani podpisywania umowy, co znacząco oszczędza czas. Tego typu platformy to także natychmiastowa informacja o cenie i przewidywanym czasie dostawy. Dają one także możliwość śledzenia przesyłki tak samo jak w przypadku konsumenckich przesyłek kurierskich
Jeśli zaś chodzi o innowacje, które na razie są w planach, to coraz częściej pojawiają się głosy o zastosowaniu w branży transportowej Big Data oraz uczenia maszynowego. W dalekiej perspektywie możemy także spodziewać się wprowadzenia floty samojeżdżących środków transportu, robotów czy dronów dostarczających paczki.
Zdjęcie główne: Tom Fisk/pexels.com